Reptile Forums banner

Natuurlijke slang (Natrix natrix) Verzorgingsblad

34K views 42 replies 17 participants last post by  den62  
#1 ·
Natte Slang (Natrix natrix) Verzorgingsgids
Francis Cosquieri

Image

Deze verzorgingsgids beschrijft in detail hoe ik de soort Natrix natrix (Natte Slang) houd. De hier beschreven methoden zijn ook van toepassing op de nauw verwante Natrix soorten, Natrix maura (Viperine slang) en Natrix tessellata (Dobbelsteenslang of Tessellated Snake). Deze aantekeningen zullen ook goed van pas komen voor andere gematigde Natricine slangen zoals Amerikaanse waterslangen (Nerodia) en zouden een verstandig uitgangspunt kunnen zijn voor de Aziatische Sinonatrix soorten.

Deze verzorgingsgids is geschreven op basis van de ervaringen van de auteur met deze slangen; het wordt niet beschouwd als een “absolute” set regels, maar slechts de methoden die de auteur heeft gebruikt om Natrix soorten te houden en te kweken.

Een kort woord van de auteur: Pas na een lange periode van zelfreflectie heb ik deze verzorgingsgids geplaatst, omdat ik me ervan bewust ben dat deze waarschijnlijk controversieel zal zijn; ik onderschrijf of moedig op geen enkele manier de vangst van wilde slangen in het VK aan, maar het is niet aan mij om er een mening over te geven (en het zou hypocriet zijn van mij om dat te suggereren, aangezien ik de afgelopen drie jaar heb genoten van een WC-paar Grassies).

De moraal/legaliteit hiervan is echter een discussie voor een andere draad (en er zijn er al veel geweest). Degenen die het niet eens zijn met mijn opmerkingen of meningen, neem gerust privé contact met me op of start een andere draad, aangezien dit alleen bedoeld is als een informatieve gids voor HET HOUDEN van Natte Slangen en niets meer. Er zijn tenslotte genoeg van hen gekweekt in Europa die goedkoop verkrijgbaar zijn op shows, die ook op deze manier kunnen worden gehouden! Hoe je je dieren ook verkrijgt, of het nu WC of CB is, en wat je mening over het onderwerp ook is, kunnen we dit dan allemaal als precies datgene behandelen wat het is: een verzorgingsgids.

Bedankt.
Francis

Image

Een opmerking over namen: Natrix natrix, zoals veel slangen, heeft verschillende volksnamen, maar staat meestal bekend als de Natte Slang, Halsbandslang of Ringslang. Het probleem met veelvoorkomende namen is echter niet alleen dat ze van plaats tot plaats verschillen, maar ook dat ze in verschillende landen naar verschillende soorten kunnen verwijzen; de naam “Natte Slang” kan verwijzen naar Natrix natrix in het VK, naar Hemorrhois hippocrepis (Horseshoe Whip Snakes) in Gibraltar (of inderdaad elke kleine, terrestrische soort daar), Opheodryas (Groene slangen) in Amerika, Psammophis soorten (Zandslangen) in Afrika, enzovoort.

Deze verzorgingsgids behandelt voornamelijk de ondersoort Natrix natrix helvetica die hier in het VK wordt gevonden, maar is eveneens van toepassing op andere ondersoorten die zelden als in gevangenschap gefokte of geĂŻmporteerde dieren beschikbaar kunnen komen.

Beschrijving: Dit is een middelgrote slang die in uitzonderlijke gevallen tot 180 cm kan meten, maar meestal iets korter is. De kop is duidelijk gescheiden van de nek, de ogen zijn groot en de snuit is afgerond. Volwassen vrouwelijke exemplaren zijn merkbaar steviger dan de mannetjes, met bredere, plattere koppen. Qua kleur is deze soort over het algemeen een olijfkleur, bruin, blauwgrijs of groenachtig, hoewel ongewoon gemarkeerde zwarte, grijze en blauwachtige dieren bekend zijn. Er zijn vaak donkere strepen met tussenpozen langs de flanken van de slangen.

De ventrale oppervlakte is meestal crème of geel, met zwarte of blauwachtige patronen die min of meer vast kunnen worden naar het achterste deel van het lichaam, en meestal veel schaarser zijn onder de keel.

Een van de belangrijkste identificerende kenmerken van deze soort (hoewel deze is verminderd of volledig afwezig is in sommige populaties/ondersoorten en kan vervagen bij oudere dieren) zijn de lichtgekleurde, halvemaanvormige kragen achter de kop, wit of geel, waarachter zwarte markeringen zitten. Er zijn ook vaak duidelijke zwarte lijnen die de labiale schubben onder en achter de ogen begrenzen. De tong is zwartachtig, hoewel de auteur heeft gemerkt dat baby's soms zeer bleke tongpunten hebben die met de leeftijd vervagen.

Dit is een wijdverspreide slang, die in heel Europa wordt aangetroffen, met uitzondering van Ierland, Schotland, de Balearen, Malta, IJsland en een paar van de kleinere Griekse eilanden, en delen van Scandinavië. Het komt ook voor in Noord-Afrika en Azië en het wordt gevonden in delen van Mongolië en het Baikalmeer.

Image

Er zijn verschillende ondersoorten van de Natte Slang, degene waarop deze verzorgingsgids zich zal concentreren is N. n helvetica, die de grootste ondersoort is en degene die in het VK en West-Europa wordt gevonden, maar zoals gezegd zou het moeten dienen voor de andere vormen.

De auteur heeft ook ervaring met N. n . astreptophorus, de Spaanse ondersoort, die alleen voorkomt op het Iberisch schiereiland en in Noord-Afrika. Deze soort is niet aanwezig in de dierenhandel, maar aangezien ik in Iberië ben opgegroeid, kwam ik ze af en toe tegen. Ze zijn meestal een veel uniformere tint groen, beige of grijsgroen, en jongere dieren kunnen merkbaar gevlekt zijn. De bleke kraag ontbreekt vaak bij volwassenen.

Een andere ondersoort, N. n. scutata, de “Turkse Natte Slang”, is degene die tegenwoordig het vaakst door winkels naar het VK wordt geïmporteerd en is de afgelopen jaren af en toe door importeurs te koop aangeboden. Ze lijken sterk op de nominaatondersoort, hoewel ze vaak zijn bespikkeld met lichtgele of gouden speldenprikvlekken langs het lichaam.

De laatste ondersoort die ik kort zal noemen, is de nominaat, N. n. natrix, die voorkomt in Midden- en Noord-Europa en vaak een veel grijzer of blauwachtig groen van kleur is.

Gewoonten: Binnen zijn verspreidingsgebied is deze slang vrij kosmopolitisch in de soorten habitats die hij bewoont, vooral in het noorden; in het zuiden heeft hij de neiging zich meer te beperken tot wetlands en moerassige habitats, vijvers, beken en kanalen. Verder naar het noorden, hoewel hij ook deze habitats koloniseert, is hij ook te vinden in bossen, velden en weiden, landbouwgrond en heide.

Het is een voornamelijk dagactieve slang, die de voorkeur geeft aan zonnig, warm weer, maar op warme zomeravonden kan hij worden gezien terwijl hij zwemt in vijvers en andere waterpartijen op zoek naar amfibieën. Het zijn uitstekende zwemmers en zijn in staat om vissen en andere waterdieren zoals kikkers en salamanders te vangen (ze staan erom bekend dat ze siervijver in tuinen plunderen) en kunnen ondergedompeld blijven voor langere perioden wanneer de behoefte zich voordoet.

Prooi wordt op een nogal willekeurige manier aangevallen en levend en schoppend, als het ware, doorgeslikt; de slang slikt vaak kikkers en padden achterstevoren door en knijpt of speldt zijn prooi niet vast. Terwijl jongeren de neiging hebben om zich aan kikkervisjes, pas getransformeerde amfibieën, salamanders, kleine vissen en verschillende ongewervelde dieren te houden, zullen volwassenen alle amfibieën aanpakken die ze tegenkomen en af en toe kleine knaagdieren (vooral vrouwtjes).

In geval van bedreiging of in het nauw gedreven, bijten Natte Slangen meestal niet (hoewel de Spaanse dieren in dit opzicht minder betrouwbaar zijn en grote vrouwtjes kunnen bijten). Ze hebben echter verschillende andere verdedigingsmechanismen; de eerste is de afscheiding van een absoluut stinkende muskus en gele vloeistof uit hun cloaca; ze kunnen ook uitwerpselen krachtig wegschieten. Als dit hun aanvaller niet afschrikt, kunnen ze soms de dood veinzen (hoewel ik dit gedrag persoonlijk nog niet heb meegemaakt).

Aanschaf en acclimatisatie: Er zijn drie bronnen voor Natte Slangen hier in het VK; de zeer weinige CB-dieren die hier beschikbaar zijn tussen particuliere fokkers; de CB-dieren die veel vaker in Europa beschikbaar zijn op shows zoals Terraristika Hamm en Houten Snake Day, en dieren die door de verzorger zijn gevangen.

De auteur acht het vanzelfsprekend dat de eerste twee opties oneindig de voorkeur hebben boven het vangen en houden van een wilde Natte Slang. Het daadwerkelijk in handen krijgen van CB-dieren kan echter moeilijk zijn - deze zijn vrij algemeen verkrijgbaar in Europa, maar niet zo hier in het VK (de laatste keer dat ik Natte Slangen te koop zag worden aangeboden door een dierenwinkel was zo'n zes jaar geleden, toen Crystal Palace Reptiles een aantal CB Natrix natrix scutata importeerde - die ik zelf heb bemachtigd).

Afgezien van de wettigheid, kan het acclimatiseren van deze soort enige tijd duren, want hoewel het zeer winterharde slangen zijn, zijn ze ook vaak nogal verlegen en kan het problemen opleveren om sommige dieren te laten eten van gemakkelijk verkrijgbare prooien (dit komt aan bod bij het voeren). Het beste advies dat ik kan geven, is om ervoor te zorgen dat ze veel rust en stilte krijgen en zo min mogelijk worden gestoord; na verloop van tijd zullen de meeste dieren hun verlegenheid verliezen en kunnen velen vrij vertrouwd worden.

Image

Hoewel het niet nodig is om een ​​aquatische sectie in hun behuizing op te nemen, zwemmen Natte Slangen graag op warme dagen.

Huisvesting: Als het gaat om basisverzorging, is deze soort niet veeleisend. Zoals altijd zijn er twee opties als het gaat om het huisvesten van deze slang binnenshuis: Spartaans en naturalistisch. Deze soort kan prima overleven in een opstelling op krantenpapier, met een waterbak, een schuilplaats en een klimtak. De auteur heeft echter gemerkt dat deze soort (en vele andere waterslangen) zeer heliothermisch zijn en graag worden blootgesteld aan zonlicht. Wanneer deze soort binnenshuis wordt gehouden zonder goede kwaliteit verlichting, wordt hij merkbaar minder actief en vervaagt ook de kleur van dat aangename olijfgroen naar een dof blauwgrijs.

Zoals gewoonlijk geeft de auteur de voorkeur aan de meer naturalistische benadering en beschouwt goede verlichting als het belangrijkste bij het voorzien in deze en andere waterslangen die overdag veel tijd doorbrengen met zonnen, en deze aanpak zal hier meer in detail worden beschreven. Ik geef er de voorkeur aan om mijn slangen minimaal twee tl-lampen aan te bieden; een “wit licht” uitstralende lamp (mijn persoonlijke keuze is Hagen’s “Life-Glo” of “Life-Glo 2”) die een goede lichtintensiteit biedt, en een andere UV-uitstralende lamp (in dit geval Repti-Glo 10.0).

Er zijn mensen die deze soort in een verwarmd terrarium houden, maar de auteur geeft er de voorkeur aan om vrij minimale verwarming aan te bieden; in een houten vivarium moeten de twee tl-lampen een zeer plaatselijke warme zone van ongeveer 28C creëren binnen ongeveer 5-7 cm van de lampen zelf, maar ze verwarmen de rest van het terrarium niet. Dit creëert een mooie thermische gradiënt voor deze koude-tolerante soort (kamertemperatuur in mijn reptielenkamer is ongeveer 22-23C, 's nachts een paar graden lager). Daarom, als er een verhoogde zonneplaats of richel wordt voorzien die de slangen in staat stelt om met hun hele lichaamslengte binnen een paar centimeter van de tl-lampen te rusten, zullen ze hiervan gebruik maken zonder oververhit te raken en niet in staat te zijn om naar een koelere zone te gaan.
Er kan echter worden opgemerkt dat Natte Slangen wel van een hotspot houden en in grotere binnenopstellingen die niet zouden oververhitten en de waardevolle thermische gradiënt zouden verliezen, ik in het verleden ook een keramische lamp met laag wattage (40W) heb voorzien om een ​​

#2 ·
Deel 2

Buitenverblijven: Deze soort kan buiten worden gehouden; de auteur heeft geen permanente buitenverblijven gebruikt, maar ik houd mijn dieren wel in glazen buitenverblijven tijdens warmer weer. Deze verblijven zijn gerecyclede aquaria die het hele jaar door buiten worden gehouden; op deze manier vinden een verscheidenheid aan onkruiden en planten bijna op wonderbaarlijke wijze hun weg naar de ondergrond en groeien ze uit tot weelderige en prachtige ondergroei. Dit creëert op zijn beurt beschutting en veiligheid voor de slangen en een behoorlijke replicatie van hun natuurlijke habitat.

Image

Een van mijn buitenverblijven in het vroege voorjaar...

Image

En dezelfde in de zomer! Ze veranderen van uiterlijk met de seizoenen, wat voor mij een deel van de aantrekkingskracht is!

Mijn dieren worden in hun buitenverblijven geĂŻntroduceerd wanneer de temperaturen betrouwbaar warm worden (meestal eind maart of april) en blijven daar tot het einde van de zomer. Tijdens langere periodes van slecht weer breng ik ze naar binnen, hoewel dit waarschijnlijk niet nodig is.

Het is belangrijk om een aantal dingen te garanderen: het allerbelangrijkste is dat de opstelling zo is geplaatst dat er geen kans is dat de slangen oververhit raken (een gaasdeksel is handig omdat het zonnestraling binnenlaat zonder door glas te worden belemmerd; gaaskooien kunnen ook voor hetzelfde effect worden gebruikt). Zolang een deel van het verblijf altijd in de schaduw staat gedurende de dag, en er voldoende ventilatie is, zou er geen probleem moeten zijn. Het vinden van zo'n plek kan echter een kwestie van vallen en opstaan zijn, dus het is de moeite waard om een paar dagen te experimenteren voordat de slangen worden geĂŻntroduceerd!

Ten tweede moet het verblijf beschut zijn tegen de regen en de elementen; de mijne staan onder verlengde goten die voorkomen dat er water in valt. Dit moet ook een belangrijke overweging zijn bij het selecteren van een ruimte voor hen!

Image

Ondanks dat ze nerveus zijn, zullen de meeste ringslangen na verloop van tijd en zorg kalmeren en leren

#4 ·
maat dat is enorm :) plakkerige sectie zeker, hopelijk moedigt dit niet meer mensen aan om uit de wildernis te halen :) zeker een goede lezing

#6 ·
Perfecte timing voor mij, denk je dat een grote, platte faun oké is voor een baby (espenbodem, behoorlijk grote waterbak, twee schorsschuilplaatsen)?

#7 ·
perfecte timing voor mij, denk je dat een grote platte faun oké is voor een baby (aspen substraat, fatsoenlijke waterbak, twee schors schuilplaatsen)
Dat zou ik niet denken, want ik geef ze liever een manier om te zonnen met verlichting van bovenaf; Ik veronderstel dat als je wat fluorescerende lampen bovenop zou krijgen, zoals ik het heb beschreven, het misschien wel oké zou zijn... maar hoe groot is deze "baby"? Een 6" jong? Of een 12-18" subadult mannetje? In het geval van de eerste, waarschijnlijk wel; voor de laatste zou ik niet onder de 24" gaan, omdat ze graag veel bewegen als ze goed worden gehouden.

#8 ·
een 18", ik zou deze week een RUB voor hem kunnen pakken, welke maat RUB zou voldoende zijn voor zijn leven, en geeft de staartlengte een ruwe indicatie voor het bepalen van het geslacht?

#10 ·
een 18", ik zou op een gegeven moment deze week een RUB voor hem kunnen pakken, welke maat RUB zou voldoende zijn voor zijn leven, en geeft de staartlengte ruwe richtlijnen voor het bepalen van het geslacht?
Een slang van 18" zou waarschijnlijk een bijna volwassen mannetje zijn, de mannetjes worden helemaal niet erg groot, meestal rond de 18-24".

Een RUB zou nog erger zijn dan een faunarium... deze jongens gedijen met licht, ze houden ervan om te zonnen en zijn zeer heliothermisch. Ik ken anderen die ze in RUBS houden, maar ik zou er zelf niet van durven dromen. Als hij 18" lang is, zou ik zeggen niet minder dan 36"x12". Anderen zouden kunnen zeggen dat dit te groot is; maar het is mijn vaste mening en daar blijf ik bij! :2thumb:

#11 ·
Hoe zit het met een glazen bak van 30x12x15 met een gaasdeksel en een uv-lamp?

#13 ·
:) deze slang is ongeveer zo dik (weet de juiste term niet) als mijn pink en ongeveer 18" lang, hij heeft een vrij lange staart, hoe groot denk je dat hij zal worden?

#14 ·
:) deze slang is ongeveer zo dik (weet de juiste term niet) als mijn pink en ongeveer 18" lang, hij heeft een vrij lange staart, hoe groot denk je dat hij zal worden
Als het een mannetje is, kan hij wel die maat houden, zoals gezegd worden ze lang niet zo groot als de vrouwtjes, die over het algemeen 3-4 voet bereiken maar zelfs langer kunnen worden. Mannetjes blijven meestal rond de 18-24".

#15 ·
Ik denk erover om een aquarium van 6 voet te gebruiken, idealiter 1 mannetje en 2 vrouwtjes. En een heleboel kikkerdril te verzamelen, ze op te kweken en in verschillende stadia in een ander aquarium te houden en ze als voedsel te gebruiken. Ik zie ook dat je guppies hebt genoemd, heb je enig idee van Malawi-cichliden?

#16 ·
ik denk erover om een aquarium van 6 voet te gebruiken, idealiter 1 mannetje en 2 vrouwtjes. en een heleboel kikkerdril verzamelen, ze opkweken en in verschillende stadia in een andere tank en ze gebruiken als voedsel. Ik zie ook dat je guppies hebt genoemd, heb je enig idee over Malawi-cichliden?
Ten eerste kan het verzamelen van inheemse amfibieën om een slang te voeren illegaal zijn, omdat ze ook vallen onder Schedule 5 van de Wildlife and Countryside Act 1981. Er zou zeker een ethische bezwaar zijn om dit te doen.

Guppies zouden ideaal zijn, en om eerlijk te zijn, lijken deze slangen niet kieskeurig te zijn over welke vissen ze nemen; alles wat niet te stekelig is, zou in orde moeten zijn - hoewel ik niet weet of de cichliden hetzelfde thiamineprobleem hebben als karperachtigen...

Groeten,
Francis

#17 ·
Ik zal dat uit het Malawi-forum halen, maar ik zal het stil houden wat ik van plan ben lol ze fokken als konijnen en ik ben een beetje uit plaatsen om ze te verkopen lol en tot nu toe liet ik de vrouwtjes ze gewoon in de grote tank spugen en de anderen verslinden gewoon de baby's dus waste not want not lol. en er zijn geen inheemse kikkers in onze verdomde vijver, lang verhaal kort, we woonden vroeger in de buurt van een Frans restaurant en onze vijver raakte overspoeld met de beesten. we zijn verhuisd en op de een of andere manier zijn ze met ons mee verhuisd, dat zal moeder leren om de vijverplanten niet te splitsen lol ik denk erover om een kleine pinkie met oplosbare katdarm te naaien zoals ze die bij de dierenarts gebruiken aan een kikker om ze te laten beseffen om nom nom nom eh oh dit smaakt nog steeds goed het is iets wat ik mensen heb zien doen om hagedisseneters te laten overstappen op pinkies

#22 ·
Ik zal dat uitzoeken op het Malawi-forum, maar ik zal het stil houden wat ik van plan ben lol ze fokken als konijnen en ik heb een beetje geen plaatsen meer om ze te verkopen lol en tot nu toe liet ik de vrouwtjes ze gewoon uitspugen in de grote tank en de anderen verslinden gewoon de baby's dus verspil niet, wil niet lol. en het zijn geen inheemse kikkers in onze verdomde vijver, lang verhaal kort, we woonden in de buurt van een Frans restaurant en onze vijver raakte overspoeld met de beesten. We zijn verhuisd en op de een of andere manier zijn ze met ons mee verhuisd, dat zal moeder leren om de vijverplanten niet te splitsen lol, ik denk erover om een kleine pinkie met oplosbare kattendarm te naaien, zoals ze die bij de dierenarts gebruiken, aan een kikker om ze te laten beseffen om nom nom nom eh oh dit smaakt nog steeds goed het is iets dat ik mensen heb zien doen om hagedisseneters te laten overstappen op pinkies
Eetbare en moeraskikkers vallen ook onder de wet, evenals verschillende andere geïntroduceerde reptielen en amfibieën die hier voet aan de grond hebben gekregen.Wildlife and Countryside Act 1981 | Schedule 9 Part 1 | Animals and plants to which section 14 applies: Animals which are established in the wild | UKWildlife

#20 ·
Welke maat vivarium zou ik nodig hebben voor een vrouwtje?

#23 ·
Zou het mogelijk zijn om ze in een bak met een gaasdeksel te bewaren? (Ik ga nu slapen, dus ik zal pas 's ochtends antwoorden, dus geen haast :))

#24 ·
Zou het mogelijk zijn om ze in een bak met een gaasdeksel te bewaren? (Ik ga nu slapen, dus ik zal pas 's ochtends reageren, dus geen haast :))
Als je de grootste maat (84L of 145L) hebt kunnen installeren, dan denk ik het wel... Ik zou geen RUB buiten riskeren, want de hitte op een warme dag kan ervoor zorgen dat het na verloop van tijd zijn vorm verliest, en een spot kan het laten smelten.

#27 ·
Geweldige verzorgingsgids. Nu... heb je CB-baby's die ik kan kopen? :whistling2:

Ik ben dol op ringslangen, een natuurbeschermingsgroep had er een paar op een show die ik bezocht en ik was onder de indruk van hoe actief ze waren en hoe ze zich absoluut prima leken te voelen zonder bedekking en geen agressieve of afwerende actie vertoonden, behalve een lichte *vlucht* reactie. Ze waren die ochtend gevangen en zouden die middag worden vrijgelaten. De man zei dat het echter waardeloze huisdieren zijn, omdat je ze niet aan het eten zou kunnen krijgen, behalve levende kikkers, hoewel ik begrijp dat hij de soort in het wild wilde beschermen en me niet wilde aanmoedigen om er zelf een of twee te gaan halen, neem ik aan.

#28 ·
Geweldige verzorgingsgids. Nu.... heb je CB-baby's die ik kan kopen? :whistling2:

Ik ben dol op ringslangen, een natuurbeschermingsgroep had er een paar op een show die ik bezocht en ik was onder de indruk van hoe actief ze waren en hoe ze het prima leken te vinden om onbedekt te zijn en geen agressieve of afwerende actie vertoonden, behalve een lichte *vlucht* reactie. Ze werden die ochtend gevangen en zouden die middag worden vrijgelaten. De man zei dat het echter waardeloze huisdieren zijn, omdat je ze niet zover zou kunnen krijgen dat ze iets anders dan levende kikkers zouden eten, hoewel ik begrijp dat hij de soort in het wild wilde beschermen en me niet wilde aanmoedigen om er zelf een of twee te gaan halen, neem ik aan.
CB's kopen wordt lastig, omdat de verkoper ze moet documenteren en een licentie moet hebben om ze te verkopen, geloof ik, door hun CB te bewijzen, wat lastig kan zijn.

#30 ·
Waar denk je persoonlijk dat de beste plek is om ze vrij te laten? Ik woon in Coventry en er is een grote natuurplek (zal er zeker van moeten zijn dat ze geen amfibie-plannen hebben), maar er is ook een beek in de buurt van de rand van de stad, wat toch wel goed zou zijn, toch?

#31 ·
Waar denk je persoonlijk dat de beste plek zou zijn om ze vrij te laten? Ik woon in Coventry en er is een grote natuurplek (zal moeten controleren of ze geen amfibieplannen hebben), maar er is ook een beek in de buurt van de rand van de stad, wat goed zou zijn, toch?
Uiteraard zou de natuurplek het beste zijn. Ik betwijfel of ze amfibieplannen hebben en zo ja, dan zijn het waarschijnlijk kamsalamanders, vraag het gewoon aan de boswachters daar. Zo niet, dan is de rivier denk ik nog steeds oké, zolang deze niet te dicht bij mensen is.

#32 ·
Briljant briljant briljant briljant!!!

Zo cool om een caresheet te lezen waar het duidelijk is dat de auteur persoonlijk tijd heeft besteed aan het observeren en houden van de betreffende soort... de toevoegingen van je eigen ervaringen zorgen voor uitstekend leesplezier.

De opmerkingen over de schedeldepressie en baby's die opzettelijk hun waterbakken gebruiken om water te verzamelen om hen te helpen klimmen, waren fascinerend.

Uitstekend werk Francis en verre van dat ik er een uit het wild wil halen, het zorgt ervoor dat ik wil wachten tot cb beschikbaar komt. :2thumb:

#34 ·
Briljant briljant briljant briljant!!!

Zo cool om een caresheet te lezen waaruit blijkt dat de auteur persoonlijk tijd heeft besteed aan het observeren en houden van de genoemde soort... de toevoegingen van je eigen ervaringen zorgen voor uitstekend leesvoer

De opmerkingen over de schedelindrukking en baby's die opzettelijk hun waterbakken gebruikten om water te verzamelen om hen te helpen bij het klimmen, waren fascinerend.

Uitstekend werk Francis en verre van dat ik er een uit het wild wil halen, het zorgt ervoor dat ik wil wachten tot cb beschikbaar komt. :2thumb:
Heel erg bedankt, blij dat je ervan genoten hebt! :2thumb:

#38 ·
Ik heb gehoord dat ze levende krekels kunnen eten? Heeft iemand hier ervaring mee?
Nee, dat doen ze niet.

Uitstekend artikel, bedankt. Ik heb een paar weken geleden 2 mannetjes en een vrouwtje gekocht en ze onder een 'daglicht' lamp met volledig spectrum gehouden. Ze zijn een paar jaar oud. Toen ik ze kreeg, waren ze aan het brumeren en hadden ze een doffe groen/grijze kleur. Er is me door een paar mensen verteld dat hun kleur meer gedefinieerd, gecontrasteerd en lichter zal worden bij volledig spectrum licht. Dit lijkt het geval te zijn. Ik gebruik echter geen sterke UV-lamp.
Beste wensen
Bedankt, blij dat je het leuk vond.

Ja, verlichting met volledig spectrum en UV heeft een behoorlijk uitgesproken effect op hun kleur en ze zullen er veel "groener" onder uitzien. Zonder dat kunnen ze eerder een nogal saaie bruine of blauwgrijze kleur krijgen in plaats van dat subtiel mooie olijfgroen.

Nog één ding, de mijne eten in zeer korte tijd een bakje pinkies. Ik vermeld het alleen omdat ik merk dat er wat geklets is over voeding. Sommige mensen adviseren om pinkies in een bakje met een paar vissen te doen. Ik zou ertegen zijn om ze inheemse amfibieën te voeren.
Velen kunnen en nemen knaagdieren vrij gemakkelijk aan (de mijne trekken ze zonder aarzelen van de tangen); sommigen niet (vooral baby's). Het is niet zo onmogelijk om ze te laten eten als sommige mensen beweren (dit is meestal gebaseerd op horen zeggen in plaats van daadwerkelijke ervaring), maar sommigen kunnen een tijdje hardnekkig volhouden, of alleen vis nemen. Ik ben het ermee eens dat een amfibieëndieet onnodig is en in ieder geval zou het in dit land illegaal zijn om inheemse amfibieën te gebruiken.

#36 ·
Uitstekend artikel, bedankt. Ik heb een paar weken geleden 2 mannetjes en een vrouwtje gekocht en houd ze onder een 'daglicht' lamp met volledig spectrum. Ze zijn een paar jaar oud. Toen ik ze kreeg, waren ze aan het brumeren en hadden ze een doffe groen/grijze kleur. Mij is door een paar mensen verteld dat hun kleuring meer gedefinieerd, gecontrasteerd en lichter zal worden onder lampen met volledig spectrum. Dit lijkt het geval te zijn. Ik gebruik echter geen sterke UV-lamp. Vriendelijke groeten